BF2/2025

HVEM FORVALTER VERDEN?

For å delta i det politiske fellesskapet må vi først lære oss å akseptere spillereglene.

Arild Julius Østrem er filosof

I denne spalten inviterer han oss til å se på barnehagens liv og leven med filosofiske briller.


  • juni, 2025
  • min lesing

Den tyskfødte amerikanske statsviteren Hannah Arendt (1906–1975) er en tenker som har hatt mye å si for hvordan vi forstår politisk deltakelse i nyere tid. De tekstene hun har skrevet om barn, har stort sett blitt ignorert som konservative og utdaterte. Likevel kan vi lære noe interessant av dem.

Arendt argumenterer for at barn ikke har noe i en politisk offentlighet å gjøre. Hun påpeker at politikk krever en hårfin balanse mellom å bevare det bestående og å finne på nye ting. Alle voksne mennesker burde ha rett til å delta i det politiske fellesskapet, men for at vi skal kunne forstå hverandre, trenger vi en stabil basis å handle ut fra. Vi kan ikke rive ned alt for å bygge nytt. Politisk diskusjon foregår ved at vi aksepterer noen felles spilleregler, og foreslår endringer på ett område om gangen. Vi aksepterer parlamentarismen og lover og vedtak gjort av tidligere myndigheter. Politisk debatt har normer, tradisjoner og et språk som vi må akseptere hvis vi ønsker å delta.

Før noen kan begynne å delta i det politiske fellesskapet, må de først lære seg disse spillereglene og lære seg å akseptere dem. Dette er sårbare strukturer, og de bryter sammen hvis de ikke forvaltes med omhu. Pedagogikkens oppgave, ifølge Arendt, er å beskytte offentligheten mot barna til de er klare til å overta som forvaltere av den.

Samtidig må barna beskyttes fra offentligheten. I et berykta essay med tittelen Reflections on Little Rock (1959) argumenterer Arendt for at uansett om vi mener at det finnes politisk urett, burde vi ikke ta med oss barna inn i den debatten. Arendt skriver om segregering i USA, og essayet var kontroversielt blant annet fordi hun kritiserer borgerrettsbevegelsen, som ville at afroamerikanske barn skulle få gå på skoler som til da hadde vært eksklusivt for hvite. Sjøl om det finnes urettferdig segregering, burde ikke barna måtte ta støyten for dette ved at de blir tvunget inn på arenaer der mange mener at de ikke er velkomne.

Det er flere vesentlige svakheter ved Arendts argument. Etter min mening er den mest åpenbare at ikke alle barn er så privilegerte at de kan skjermes for offentligheten; det er ikke foreldrenes aktivisme som gjør at noen barn møter rasisme. Rasismen er der fra før. Moderne syn på barns medvirkning og barneperspektivet i saker som angår dem, går – med rette – i motsatt retning av Arendts syn. Samtidig kan vi ikke slå det helt fra oss.

Pedagogikkens oppgave er å forberede barna på en dag å ta over som forvaltere av verden. Hva skjer hvis vi voksne heller ikke er i stand til å forvalte den? Dette var poenget til klimaaktivisten Greta Thunberg da hun som 16-åring snakket for FNs klimatoppmøte i 2019: Hun skulle ikke vært der. Hun skulle vært på skolen og latt voksne fikse klimakrisa. Den eneste grunnen til at hun starta skolestreiken, og følte at hun var nødt til å engasjere seg, var at det ikke blei gjort. De voksne klarte det ikke.

Det er vi voksne som har ansvar for å forvalte verden på en god måte. Det er opp til oss å forandre verden, uten samtidig å etterlate den i ruiner. Det er viktig at barn blir hørt i saker som angår dem. Siden det er de som en gang skal arve verden, angår det meste dem. Samtidig må vi ikke glømme hvem som – på godt og vondt – sitter med ansvaret. Hvis barn gjøres ansvarlig for å skape en bedre verden, må vi se nøye og lenge på hva som er galt med den.

Referanser

Arendt, H. (1959). Reflections on little rock. Dissent, 6(1), 45–56.

Arendt, H. (1961). The Crisis in Education. I Between the Past and Future (s. 173–196). The Viking Press.

Kloeg, J. & Noordegraaf-Eelens, L. (2022). Ambiguous authority: reflections on Hannah Arendt’s concept of authority in education. Educational Philosophy and Theory, 54(10), 1631–1641.
Card image cap

Gjør som 4000 andre fornøyde barnehagefolk, tegn et abonnent på Barnehagefolk
og få tidsskriftet i posten.
(Du får alle nummerne for inneværende år ved
tegning av abonnement)

Abonner på Barnehagefolk