Tankerabling
HILDE
I morges datt det ned en e-post i innboksen min som viste seg å være en reklame for et kalkuleringsprogram. I reklamen står det at riktige kalkyler er viktigere enn noen gang, og at det å vite hva du tjener på hvert produkt og tjeneste, kan utgjøre forskjellen på å være eller ikke være. Lukter du lunta, Børge? Reklamen fikk meg umiddelbart til å tenke på OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) og den rollen organisasjonen etter hvert har tatt på seg som standardsetter av barnehagekvalitet: Evidensbaserte metoder er de riktige kalkylene. Vi må ikke senke læringstrykket i barnehagen. Barn skal lønne seg. Det er ikke til å stikke under en stol at OECDs økonomiske rasjonal blir lyttet til, også her hjemme på berget. Framveksten av pedagogiske programmer som skal stimulere til læring og utvikling, har blitt en slags frelse. Men er det så enkelt, Børge? Er dette å arbeide til barnets beste slik barnehageloven fordrer? Hva er det programmene og verktøyene skal frelse oss fra?
BØRGE
Den lunta lukter svidd, Hilde. Ja, jeg kjenner eimen.
Egentlig må jeg innrømme at jeg liker oppskrifter ganske godt. Det er mange
ting jeg ikke gidder å bruke tid på å finne ut av på egen hånd. Hvordan sette sammen et IKEA-møbel eller hvordan lage gode vafler, for eksempel. Det er ganske
behagelig bare å følge manualer. Ja, så slipper jeg vindskjeve hyller og smakløse
bakverk. Oppskriftene er gode å ha, jeg slipper overraskelser, og ikke minst
– de virker.
Det kan se ut som om barnehagene deler min beundring for oppskrifter. Jeg
ser mange pedagogiske «bibler» der ute jeg ferdes. Det er i det hele tatt en tenkemåte,
eller logikk, som har fått rotfeste. En logikk med et eget språk. Pedagogene
lovpriser det som «virker», og de sikler etter alskens pedagogisk godteri. Her
er det mye som frister: trygge sirkler, tanker med farger og utrolige år.
Så vi kan vel bare konkludere med at oppskrifter er en god ting, da, Hilde? For
hvem våger vel å kritisere ferdige manualer som garanterer gode vafler og effektiv
læring?
Jeg kjenner at jeg får noen røde tanker, jeg. Hva med deg?
HILDE
Tankene jeg får, er nok av det mørkere slaget, er jeg redd. Du sier at du slipper
overraskelser når du følger oppskrifter. Gjør det deg trygg, Børge? I barnehagen
synes jeg så absolutt at vi skal la oss overraske og gi rom for det uforutsette. Det
er jo nettopp erfaringen med det uforutsette som får oss til å undres og reflektere,
og som er veien til nye innsikter. Jeg forstår ikke denne hangen etter kontroll
og forutsigbarhet. For det er vel dette de pedagogiske programmene og verktøyene
lover? Og hva er det vi risikerer å miste på veien når programmer og ferdige
opplegg overskygger barnas levde liv? Jeg har nemlig det inntrykket at det er
metodene som blir subjektet, og ikke barna.
Jeg er sant å si bekymret for at de pedagogiske begrunnelsene ikke lenger
trengs når andre – ofte kommersielle aktører – har utarbeidet normerte standarder
for den pedagogiske virksomheten. Hva skjer da, Børge? Jo, refleksjonen og
selvrefleksjonen står på spill. Vi slipper å tenke selv. Svartmaler jeg nå?
BØRGE
Ja, oppskrifter bidrar til trygghet, og så er de veldig tidsbesparende, da! Refleksjon, vurdering og planlegging med utgangspunkt i barnas interesser tar jo fryktelig mye tid. Og som vi begge stadig hører ute i barnehagene: Det er jo så mye annet de må prioritere. De har mange baller i lufta, det er mye de må rekke. Kan det være at programmene blir en slags redningsplanke, en form for nødløsning for å oppfylle rammeplanens krav? Da blir i så fall spørsmålet: Er det samsvar mellom disse programmene og det rammeplanen krever? Jeg mener å huske at det står noe om barns medvirkning der: at barna skal delta i både planlegging og vurdering. Det står vel også at barnehagen jevnlig skal vurdere sitt arbeid med utgangspunkt i faglige og etiske refleksjoner, som hele personalgruppen skal delta i. Henger dette sammen, da, Hilde?
HILDE
Du er inne på noe der, Børge. Jeg tror nok også at programmene, verktøyene og metodene som tas i bruk, fungerer som en forsikring for barnehagene om at de jobber med kvalitetsutvikling. Noen ganger fungerer de også som bevisførsel. Samsvaret mellom programmene og barnehagens samfunnsmandat kan imidlertid diskuteres i flere sammenhenger. Det som bekymrer meg, er når flere av programmene, med sine forhåndsdefinerte målsettinger og prosedyrer, fører til at vi beveger oss stadig lenger bort fra en barnesentrert pedagogikk. Jeg frykter at barnehagens praksis i stor grad blir evidensbasert, og at barnas egne perspektiver ikke blir tillagt verdi. Det får meg til å tenke på Friedrich Fröbel, barnehagens grunnlegger, og hans argumenter for en etterfølgende, heller enn en foreskrivende, pedagogikk i barndommen. Fröbels «kindergarten» skulle la barna vokse innenfra, og leken skulle være kjerneaktiviteten. Uansett trenger vi noen motsvar til den økonomiske og instrumentelle logikken som råder. Eller hva, Børge?
BØRGE
Ja, det har du rett i. Det er lett for oss å sitte her på trygg avstand og kritisere det
vi ikke liker, uten å vise til alternativer. Så ja, hva kan være vårt motsvar til den
instrumentelle tilnærmingen? Vi kan spørre oss selv om virkeligheten er så svart–
hvit. Er det egentlig sånn at pedagogikk kan deles i to leirer, en instrumentell og
en ikke-instrumentell? Jeg husker jeg hadde en samtale med en veileder fra Reggio
Emilia-instituttet i Stockholm for noen år siden. Han sa noe interessant: «Enhver
pedagogisk situasjon føder sin egen metode». Videre utfordret han tanken
om det metodefrie eller metodeløse. Hvis jeg nå følger hans argumentasjon (slik
jeg husker den), kan vi kanskje si at det ikke er mulig å unngå metodiske grep,
men at vi må la enhver unik situasjon snakke til oss, slik at konteksten kan være
med på å bestemme hvilket metodisk grep vi skal bruke.
En slik tilnærming til «metode» fordrer imidlertid at politikere har tillit til fagfolkene
i barnehagene. At de har tiltro til at de kan bruke faglig skjønn og gjøre
gode vurderinger – uten oppskriftsmanualer. Og da lurer jeg på noe, Hilde: Tror
du barnehagelærere føler at de har nødvendig tillit? Eller kan det være at bruken
av alskens smørbrødlister er et uttrykk for mangel på det?
HILDE
Ja, du har så rett, Børge, virkeligheten er ikke svart–hvit. Barnehagefolk vil jo barns beste, og med knappe ressurser når det gjelder både tid, personale og vikarbudsjetter, er det forståelig at ferdige metoder er kjærkomne. Dette handler også om hvordan ansatte bruker verktøyene. De aller fleste bruker sitt faglige skjønn og tilpasser programmene og metodene til sin egen praksis. Når det gjelder tillit, eller mangel på sådan, er jeg mer usikker. Politikerne har jo også gode hensikter, tror du ikke? Det som mangler, er muligens en realitetsorientering fra departement og direktorat når det gjelder presset som barnehagene faktisk er utsatt for. Jeg har en mistanke om at byråkratenes virkelighet ikke alltid spiller på lag med barnehagefolks opplevde virkelighet. Hva tenker du om det? Og mens vi snakker om tillit: Jeg ser en fare i at kvalitetskriterier utformet som normerte standarder, slik byråkratene ønsker seg, ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til barn som subjekter. Hvis barn ikke blir betraktet som subjekter, undergraves også tilliten mellom barn og ansatte i barnehagen.
BØRGE
Joda, politikerne mener sikkert godt, og det kan nok hende at de har tillit til folk i
barnehagesektoren, men jeg tror kanskje ikke alle som jobber der ute, føler at de
har tillit. I hvert fall ikke hele tiden. Det er på den ene siden flott at politikere viser
interesse for barnehagen – det bør de – men samtidig er det et problem hvis den
økte oppmerksomheten oppleves som utidig innblanding. Jeg mistenker at den
veien de politiske vindene har blåst de siste årene, ikke bærer bud om mer faglig
og etisk spillerom for barnehagelærerne.
Gert Biesta er inne på samme problematikk når han diskuterer begrepet ansvarlighet.
På engelsk er det to ord for dette: responsibility og accountability. Det første
kan forstås som det genuine ansvaret pedagoger er villig til å ta på seg i møte med
barnet, på tross av all usikkerhet. Det andre assosieres mer med det private næringsliv,
hvor noen skal holdes ansvarlig for at kvaliteten på et produkt innfrir kundens
forventninger. Ifølge Biesta ser vi denne trenden også i offentlig sektor, hvor
barnehagen blir forstått som en leverandør av et produkt, og barn og foreldre som
kunder (med klagerett).
Nei, nå trenger vi høyrøstede barnehagelærere som kan si ifra, Hilde, og som
kan stå imot disse uheldige trendene. Som Lussi i boken til Gro Dahle. Hun som er
så stille og forsiktig at hun forsvinner inn i veggen. Helt til en dag hvor hun sprenger
seg gjennom plankene og brøler: Nå er det nok!