En dårligere barnehage
Kort sagt blir barnehagetilbudet dårligere når styrerressursen svekkes. Alle barnehager trenger en styrer som er til stede og følger opp det pedagogiske arbeidet, foreldrekontakten, personalansvaret og det administrative. Men når oppgavene tiltar og styrerressursen er knapp, blir arbeid delegert nedover. «Det kan se ut til at relasjonen mellom styrernivået og pedagogisk ledernivået kjennetegnes av betydelig arbeidsdeling og delegering. De pedagogiske lederne ser også ut til å få delegert mange oppgaver», skriver ekspertgruppen. Tilbakemeldinger fra våre medlemmer viser videre at delegering av oppgaver nedover gir mindre tid til barna, dårligere oppfølging av foreldrene og svekket pedagogisk ledelse. Utdanningsforbundet har som mål å få en norm for styrerressursen på lik linje med normen for barnehagelærere. Vi tror at dette vil være et svært viktig bidrag til å utvikle barnehagesektoren.
Bemanningsnormen lekker
Pandemien har vært et forstørrelsesglass på en allerede presset situasjon i barnehagene. Vi har sett barnehager som sliter med å holde åpent, fordi sykefraværet er høyt. Vi har sett barnehagelærere som uttaler seg om uholdbare arbeidsforhold, og styrere som omtaler situasjonen som en bemanningskrise. I november gikk Redd Barna ut og ba den påtroppende regjeringen om å gjøre noe med situasjonen. De mener pandemien viser tydelig hvor sårbar bemanningen i barnehagen er. Fra den nye bemanningsnormen ble innført i 2018, har barnehagelærerne vært tydelige: Lovfestingen var et steg på veien, men langt ifra tilstrekkelig. For bemanningsnormen lekker. Lange åpningstider, store barnegrupper og mangel på vikarer ved sykdom bidrar til at normen ikke er tilstrekkelig dagen igjennom. Når styrerne har for mange oppgaver, øker arbeidspresset for det øvrige personalet ytterligere. Utdanningsforbundet Vestland har samlet informasjon blant pedagogiske ledere som viser at disse gjør personaloppgaver som å gjennomføre medarbeidersamtaler, drive sykefraværoppfølging av personale, innhente vikarer, bestille matvarer og utstyr, administrere personalets ferie og drive opplæring i HMS-arbeid. Kort oppsummert bidrar en svekket styrerressurs til lekkasje i bemanningsnormen, slik at barnehagelærerne får mindre tid til de viktigste oppgavene: å være sammen med barna og å planlegge et godt pedagogisk innhold.
Ansvarsfraskrivelse og politisk vilje
Utdanningsforbundet har tatt to aktive initiativ for
å ansvarliggjøre myndighetene. For det første var
en styrket styrerressurs vårt krav i arbeidstidsforhandlingene
i år. Dessverre viste KS ingen vilje til å
forbedre avtalen ved å endre på punktet om styrere
og ledere. Det er synd, og det viser at arbeidsgiveren
for de ansatte i kommunale barnehager skyver
ansvaret foran seg ved at de overlater til staten
å løse problemene i sektoren vår. At eiersiden
ikke tar sitt ansvar, er et problem. Vi trenger flere
som drar i samme retning, for å løse de utfordringene
barnehagen nå står overfor. Vi trenger eiere
og lokale barnehagemyndigheter som er aktive pådrivere
for god ledelse av sine barnehager, og som
bidrar til at barnehagelærere får gjort den jobben
de er satt til å gjøre.
For det andre har Utdanningsforbundet gjennom
flere år henvendt seg til de til enhver tid sittende
kunnskapsministerne for å si i fra om situasjonen
barnehagene står i. Det er derfor svært gledelig å
se at det å gjøre noe for å styrke bemanningssituasjonen
i barnehagen står høyt på kunnskapsminister
Tonje Brennas dagsorden. Nylig uttalte hun at
regjeringen vil endre lovteksten for å sikre at alle
barnehager har en tilstedeværende styrer. Dette er
et betydelig steg i riktig retning.
Så da er det kanskje håp om at både barnehagens
grunnbemanning og styrerressursen styrkes i
årene fremover. En ting er i alle fall sikkert: For at
både barn og foreldre skal få et skikkelig bra barnehagetilbud,
er det helt vesentlig at svaret på spørsmålet
Er styreren er her i dag? igjen blir Selvsagt!